1997 jelentős évszám a legújabb kori gépjárműfejlesztés történetében: a DaimlerChrysler konszern bemutatta első kiskategóriába tartozó személyautóját, az A-osztályt. A fejlesztők büszkék voltak az újfajta „szendvics” karosszéria-technológiára, az ebben a járműkategóriában eddig nem ismert széleskörű passzív biztonsági tulajdonságokra. A különösen jó térkihasználás, a Mercedes történetében először beépített elsőkerékhajtás, az alkalmazott „virtuális tesztek” (a járműviselkedés computeres szimulációja) révén elért rekordgyorsaságú fejlesztési idő arról tanúskodott, hogy a korszerű járműgyártás új gyöngyszeme került a piacra.
A svédországi bemutatón megtörtént a meglepetés: Robert Collin autós újságíró az első próbaúton oldalára fektette a DaimlerChrysler-flotta legfiatalabb tagját! Egy, a svédországi közlekedésben gyakori kitérési manőver, az úgynevezett „jávorszarvas-teszt” megmutatta, hogy még a legkorszerűbb konstrukción is van javítani való.
Itt volt az alkalom, hogy az évek óta háttérben szorgoskodó fejlesztőmérnökök verejtékes munkájának gyümölcsét megízlelhessék az autógyártók. Mintegy varázsütésre feladták eddigi tartózkodásukat és szinte sorban álltak, hogy új típusaikba beépíthessék az elektronikus menetstabilizáló rendszert, amelyet ma ESP (Electronic Stability Program) néven ismerünk.
Az aktív menetbiztonság ma is — és egyre inkább — a legfontosabb gépjárműfejlesztési témákhoz tartozik. Egyre gyakrabban ismerkedünk újabb és újabb „elektronikus asszisztensekkel”, melyek az autóvezetést nem csak egyre biztonságosabbá, hanem kényelmesebbé is teszik. Érzékelők tucatjai gyűjtik a menetbiztonsági és kényelmi rendszerek működéséhez szükséges információkat, melyeket komplex elektronikai hálózatban összekapcsolt vezérlő- és szabályozó elektronika értékel. Az egyes részrendszerek működésének összehangolása, különösen a menetbiztonsági funkciók minden elképzelhető körülmények közötti zavartalan üzeme nagy kihívást jelent a fejlesztők számára.
A fejlődés egyre gyorsuló üteme megköveteli minden gépjárművel és közlekedéssel foglalkozó szakembertől, hogy tudását folyamatosan bővítse.
SPORT ÉS PASSZIÓ / Autó-motor kategória termékei
Kőfalusi Pál: ABS-től ESP-ig. Elektronikus menetdinamikai szbályozórendszerek
Kiadás:
Budapest, 2005
Kiadó:
Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft.
Kategóriák:
Terjedelem:
219 p.
Kötésmód:
karton
ISBN:
9639005673
tartalom:
leírás:
Érvénytelen bélyegzővel.